Стаття: "Болі й перспективи тернопільських доріг"

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

Стаття

Дороги справедливо називають візитівкою будь-якого міста. Сказати, що в Тернополя вона непрезентабельна — це нічого не сказати. Варто лише подивитися на ями, ямки та ямища тротуарів, внутрішньобудинкових проїздів і доріг міста, котрі оголила весна. Рух ними пішки швидше нагадую подолання суцільної смуги перешкод, а в машині чи маршрутному таксі — катання на американських гірках. Як кажуть, це навіть було б весело, якби не було так сумно. Адже саме поганий стан доріг є причиною зростання кількості ДТП, виникнення заторів, погіршення руху громадського транспорту, створення незручностей для пішоходів та гострих нарікань водіїв на значний знос авто. Це більш, ніж дивно, особливо для Тернополя, котрий позиціонує себе як «Місто для життя» та прагне привабити іноземного інвестора й туристів.


— Критикувати — це найлегше, — констатує керівник «Школи влади» Ольга Колос. — Важче, закачати рукави й почати діяти. Адже це наше місто, і саме нам та нашим дітям ходити його вулицями та їздити його дорогами. Протяжність останніх, до слова, 282 кілометри. Термін експлуатації більшості з них давно завершився. А ось на капітальний ремонт потрібно більше трьохсот мільйонів гривень. Таких коштів в місцевому бюджеті нема. Зрештою, ще й самого бюджету нема. Тому наразі доведеться задовольнятися 15 відсотками від торішніх дев’яти мільйонів, використаних на потреби міських доріг. Більша їх частина, схоже, піде на ямковий ремонт вулиць міста. Мер Роман Заставний привселюдно пообіцяв здійснити його до 30 травня. За виконанням обіцянки взялася простежити «Школа влади». Прозорість та публічність планування чи то ямкового, чи капітального та поточного ремонту вулиць Тернополя вони вважають наріжним каменем співпраці громади та влади.

— Це дасть змогу громадськості контролювати фактичне виконання запланованого, — зауважує керівник Тернопільського міського осередку політичної партії «Фронт змін» Андрій Мастюх. — За таких умов, в нікого не виникатиме сумнівів та питань на кшталт «чому в мізерному, порівняно із запланованим, обсязі виконується прийнята міська програма щодо ремонту міжбудинкових проїздів. Ми ж зі свого боку здійснюватимемо візуальний моніторинг цього процесу, а результати висвітлювати в мас-медіа. Відкритим, правда, зостанеться вічне питання, що краще: витратити кошти на чергове сезонне підсипання вибоїн щебенем, щоб уберегти дорожнє покриття від надмірного руйнування, чи здійснити капітальний ремонт на роки однією з найзношеніших вулиць міста? Відповідь звісно могла б підказати спеціальна програма «Дороги», однак її наразі нема.

— Таку програму терміном на три-п’ять років необхідно створити й затвердити на сесії Тернопільської міської ради, — переконаний депутат ТМР Олег Макогін. — Її суть в тому, щоб при формуванні бюджету на капітальні ремонти доріг гарантовано виділяти певний сталий і закріплений відсоток власних прибутків. Крім того, законодавці на вищому рівні мали б добиватися зміщення термінів сплати транспортного податку, щоб кошти до бюджетів надходили не наприкінці року, а на початку. Важливо також не помилитися у виборі виконавця робіт з капітального ремонту вулиць та доріг міста. Тому при проведенні тендеру на їх здійснення найперше слід брати до уваги гарантовану якість їх виконання організацією, а вже потім — вартість, місце реєстрації фірми тощо. Окремою болючою темою для міста, як наголошують учасники «Школи влади», залишається ремонт Об’їзної дороги, котра є продовженням загальноукраїнських магістральних шляхів. Вони наполягають: «оскільки бюджет Тернополя не в силі взяти на себе витрати з утримання цієї дороги, то проблему поліпшення її стану має розв’язувати керівництво області». Щоб бути переконливішими, міській владі рекомендують підняти договір укладений між Тернополем й областю ще за радянських часів. У ньому, власне, й можуть бути відображені всі аргументи на користь міста. Допоки ж триватимуть переговори, варто при в’їзді в обласний центр поставити вагу та призначити штраф за кожен зайвий кілограм, котрий перевозять вантажівки. Це і трохи зменшить навантаження на Об’їзну, і додаткове поповнення для бюджету міста.

Хвилює «Фронт змін» і доля так званих «нічийних доріг». Адже організації чи заводи, котрі перестали діяти, не утримують їх, а на балансі міста вони не перебувають. Як приклад, наводять дорогу біля колишнього Комбайнового заводу та навпроти торгово-розважального центру «Подоляни». Того, хто повинен дбати про них, варто визначити вже нині. — Громадське обговорення проблем тернопільських доріг — це перший вагомий крок до їх розв’язання, — вважає керівник обласного осередку політичної партії «Фронт змін» Любов Гринчишин. — Ми хочемо закликати всіх до вирішення питань, котрі не повинні залишити байдужим жодного свідомого мешканця Тернополя. У народі кажуть, що під лежачий камінь вода не тече. Арсеній Яценюк неодноразово зазначав, що Україна не зможе модернізуватися самостійно. Її мусимо модернізувати ми — кожен зокрема та народ в цілому.

Довідка.

Проект «Школа влади» діє при обласному осередкові політичної партії «Фронт змін» з осені 2009-го. Його основна мета — залучення до роботи експертного середовища та вивчення тих проблем, які нині існують в різних галузях суспільного життя. Мотивація – прихильники «Фронту змін», які в майбутньому бажають стати депутатами місцевих органів самоуправлінння, повинні прийти до влади вже з певними напрацюваннями та конкретною програмою дій щодо покращення ситуації в тій чи іншій галузі, достеменно знати про її проблеми та можливі шляхи їх розв’язання, а також бути законодавчо підкованими. Можливо це тільки при вивченні думки громадськості, спілкуванні з експертами з даного питання тощо.

Робота школи здійснюється за 11 напрямками: охорона здоров’я, освіта, бюджет, політика залучення інвестицій та спецпроекти розвитку територій, містобудування, соціальний захист, заклади культури, фізкультура та спорт, дозвілля, профілактика та боротьба з наркоманією, алкоголізмом й тютюнопалінням, питання забруднення довкілля, житлово-комунальне господарство, управління комунальними активами, розв’язання проблем людей з обмеженими можливостями. З кожного створено спеціальну комісію та визначено керівників.